maandag 25 november 2013

Techniek in een les gezonde voeding

Techniek in een les gezonde voeding

We leerden in de klas over gezonde voeding. Als stagiair vond ik dit vooral theoretische materie. Daarom had ik het idee om een proefje te doen. Ik trok mijn labojas aan, had een bril bij een speelde even professor. Met Clinistix gingen we aan het werk.
Ik had op voorhand allerlei glaasjes gevuld met onder andere water, fruitsap, cola, fanta, melk en sportdrank. In groep gingen we rond de tafel staan en deden we het proefje 'In welk drankje zit het meeste suiker?'. De Clinistix-strookjes werden één voor één in de glaasjes ondergedompeld en ze verkleurden. De leerlingen mochten dan op het doosje aflezen waar het meeste suiker in zat. Zo bleek dat fruitsap helemaal niet zo gezond is, ook daar zit veel suiker in. Veel kinderen wisten dit niet. Fruitsap mag je maar in beperkte mate drinken, net zoals cola. Ook in de sportdrank zit er veel suikers. Dit drink je dus best ook niet veel. 
Door dit proefje te doen werd deze les op een speelse manier gebracht en kwam de leerlingen in contact met techniek. 



Geen opmerkingen:

Een reactie posten