woensdag 4 december 2013

Een middag wereldoriëntatie in het 2e leerjaar


 Het thema van de week was ‘Mijn ouders werken’. De kinderen uit de stageklas kwamen in contact met verschillende beroepen en klusjes. De les begon met een uitbeeldoefening. Men moest raden welk beroep er werd uitgebeeld. Daarna gingen de leerlingen nadenken over zichzelf. Welk klusje of welk taakje doe je graag thuis of in de klas? Hierbij moesten ze zeggen waarom ze het graag of niet graag doen. Door allerlei klusjes en taakjes op te sommen weten de kinderen ook dat ze niet alle klusjes mogen uitvoeren. Strijken, koken, alleen grote boodschappen doen,…  dat is niet geschikt voor kinderen, dat doet de mama of de papa.
Daarna kwam er iets anders aanbod. De vraag ‘Waarom werken mama en papa?’ stond centraal. Ze komen tot het besef dat de ouders werken om geld te verdienen, maar ook omdat ze het graag doen. Daarnaast doen mensen ook klusjes om mensen te plezieren of om mensen een dienst te bewijzen. Bij het volgende onderdeeltje kwamen beroepen aan bod. Ze moesten bij verschillende beroepen de gereedschappen ordenen en bepalen waar de beroepen werken (thuis, buiten, binnen). Rond dit thema werd ook een hoekenwerk uitgewerkt. Een uitbeeldhoek, een kruiswoordraadselhoek, een wie-is-het?-hoek en een leghoek waarbij ze het gereedschap bij de juiste beroepen moesten leggen. Bij de leghoek lagen er verschillende gereedschappen, maar ook prenten want sommige gereedschappen kunnen we niet in de klas leggen omdat ze wat te groot of te gevaarlijk zijn. Dit alles moesten ze bij het juiste beroepkaartje leggen. Ze vonden dit heel leuk om te doen! 
Uit dit thema heb ik geleerd dat het belangrijk is om in te spelen op de beginsituatie van de leerlingen. Laat kinderen zelf aan het woord. Zij weten al veel over beroepen en ze kunnen zelf veel vertellen. Ze weten ook veel over het beroep dat hun ouders uitvoeren en over dat beroep kunnen ze heel wat vertellen aan hun klasgenootjes. Zo is het eens een leerling die de uitleg doet en niet telkens de juf. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten