dinsdag 17 december 2013

Focus op techniek: TOS 21- matrix


We leerden al dat techniek heel belangrijk is in de lessen wereldoriëntatie. De leerlingen moeten zelf dingen ondervinden zodat ze met werkelijkheidsnabij en betrokkenheid werken. We gaan ervoor zorgen dat de leerlingen technische geletterdheid creëren. Ze gaan te weten komen hoe dingen, zaken werken.
Bij technische geletterdheid bezit de leerling een combinatie van 3 zaken, het zijn 3 dimensies. Ze hebben inzicht in techniek dit noemen we het technisch begrijpen. Ze hebben inzicht in het gebruik van techniek, dit is het technisch hanteren. En ze hebben inzicht in het gebruik van de techniek in een bredere context, dit kunnen ze duiden. Bij het duiden gaan ze het  gebruik ervan en de techniek in een bredere maatschappij plaatsen. 
We gaan doorheen het schooljaar werken aan technische geletterdheid. Dit doen we door verschillende activiteiten te houden in het kader wereldoriëntatie, maar dit kan zeker ook in andere lessen gebeuren. We werken hieraan binnen een les,het kan gespreid zijn over het schooljaar en we werken er verschillende jaren mee. Wij als leerkracht moeten de technische geletterdheid zo optimaal krijgen. Kinderen verschillen van elkaar en dus niet elk kind kan jammer genoeg op eenzelfde golflengte zitten maar we hebben toch als streefdoel om elk kind hierin te laten groeien en zo ver mogelijk te brengen in zijn of haar ontwikkeling. 

Techniek kunnen we onderverdelen in 4 belangrijke kerncomponenten namelijk: het technisch systeem, technisch proces, hulpmiddelen en de keuze

Ik leg de 4 kerncomponenten even kort uit zodat het duidelijk wordt. Een technisch systeem is een geheel van wederzijds beïnvloedende elementen en onderdelen die gericht zijn op het bereiken van een bepaald doel. Het technisch proces gaat ervoor zorgen dat we het probleem herkennen, een oplossing bedenken, het proces gaan uitvoeren, het uitgevoerde gaan gebruiken en dat we erna ook gaan evalueren hoe we te werk zijn gegaan, of het gemaakte goed is, is het goed materiaal,... 
Om techniek te creëren hebben we ook hulpmiddelen nodig. Dit zijn materiële middelen ( stappenplan, lijm, schaar, hout, touw,...) of menselijke middelen (zoals mensen die hierin gespecialiseerd zijn, we denken aan een loodgieter, een architect,...) zij zijn nodig om een technisch systeem te maken en te laten werken. En het laatste component is de keuze. Keuzes zijn nodig om de kwaliteit te bekomen rekening houdend met de hulpmiddelen en het doel dat we voor ogen hebben. 

Hieronder ziet u de Tos 21- matrix. (= Techniek op school in de 21e eeuw) 


    1.   

Geen opmerkingen:

Een reactie posten