zondag 1 december 2013

Hoekenwerk WO: bedenkingen


We maakten een hoekenwerk rond het thema 'wc'. Onze ideeën voor de 4 hoeken zijn als eerste een doe-hoek waar ze kunnen sjorren, dit moeten de kinderen in de scouts ook kunnen wanneer ze een Hudo ( afkorting: hou u darmen open) maken. In de tweede hoek krijgen de kinderen een fototoestel mee en maken ze zelf een fotostrip over hoe ze naar het toilet gaan. In de derde hoek gaan we zelf water zuiveren. Dit gaan we doen door een koffiezakje en een zeef te gebruiken. En in de laatste hoek spelen de leerlingen het spel 'stronten'. Je geeft in groep van 4 telkens 1 kaart door, wanneer je 4 dezelfde kaartjes hebt klop je op de stapel. Het laatste hand op de stapel is verloren en moet een stront nemen. 

Toen ik te horen kreeg dat we een hoekenwerk moesten maken rond het thema toilet, was ik een beetje verrast. Ik kon het me moeilijk voorstellen dat we hier rond een heel hoekenwerk in elkaar moesten steken. Het thema leek me wat beperkt. Het verwonderde me echt hoe breed we hierin kunnen denken. We kunnen bijna alle domeinen betrekken. We begonnen aan een brainstorm. Out-of-the-box denken lukte hier goed. (Hieronder ziet u onze brainstorm. )

De sterke punten die we in onze groep kunnen uitzetten is onze ruimdenkendheid en onze creativiteit. Doordat we breed denken leren we de kinderen ook zo te denken en te ervaren. Ze zullen in deze 4 hoeken ondervinden dat deze 4 hoeken allemaal over het toilet gaan. 
En wat ik zeker zal onthouden naar later toe is dat wanneer je goed nadenkt en een grondige brainstorm houdt op andere pistes kan terechtkomen die je anders niet zal vinden! 






Geen opmerkingen:

Een reactie posten